Financiële kengetallen
In deze bijlage zijn vijf financiële kengetallen opgenomen.
Het betreft de volgende onderwerpen: netto schuldquote, solvabiliteit, grondexploitatie, exploitatieruimte en belastingcapaciteit. Deze kengetallen beogen statenleden op eenvoudige wijze inzicht te verschaffen over de financiële positie van hun provincie. Ook kunnen provincies ten aanzien van deze onderwerpen onderling op uniforme wijze worden vergeleken (benchmark).
7.2.1. De netto schuldquote
De netto-schuldquote bevindt zich normaal gesproken tussen 0 en 100%. Een negatieve uitkomst betekent dat er geen netto-schuld is.
1A Netto schuldquote | Rekening 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Vaste schulden | - | - | - | - | - | - |
B | Netto vlottende schulden | 16.187 | 15.492 | 11.741 | 14.473 | 37.104 | 13.372 |
C | Overlopende passiva | 319.286 | 235.082 | 196.625 | 178.581 | 163.957 | 163.351 |
D | Financiële activa art 36d,e,f | 32.229 | 31.497 | 29.603 | 28.675 | 27.889 | 26.968 |
E | Uitzettingen < 1jaar | 518.685 | 337.489 | 165.626 | 116.667 | 60.349 | 83.348 |
F | Liquide middelen | 144 | 3.632 | 2.389 | 2.055 | 2.692 | 2.379 |
G | Overlopende activa | 43.016 | 68.000 | 59.151 | 56.723 | 61.291 | 59.055 |
H | Totale baten (excl. mutaties reserves) | 642.183 | 435.576 | 398.576 | 409.846 | 379.881 | 375.245 |
Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | -40,27% | -43,63% | -12,14% | -2,70% | 12,86% | 1,33% |
1B. Netto schuldquota gecorrigeerd voor verstrekte geldleningen | Rekening 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Vaste schulden | - | - | - | - | - | - |
B | Netto vlottende schuld | 16.187 | 15.492 | 11.741 | 14.473 | 37.104 | 13.372 |
C | Overlopende passiva | 319.286 | 235.082 | 196.625 | 178.581 | 163.957 | 163.351 |
D | Financiële activa art 36b,c,d,e,f | 32.229 | 31.577 | 29.683 | 28.755 | 27.969 | 27.048 |
E | Uitzettingen < 1jaar | 518.685 | 337.489 | 165.626 | 116.667 | 60.349 | 83.348 |
F | Liquide middelen | 144 | 3.632 | 2.389 | 2.055 | 2.692 | 2.379 |
G | Overlopende activa | 43.016 | 68.000 | 59.151 | 56.723 | 61.291 | 59.055 |
H | Totale baten (excl. mutaties reserves) | 642.183 | 435.576 | 398.576 | 409.846 | 379.881 | 375.245 |
Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | -40,27% | -43,65% | -12,16% | -2,72% | 12,84% | 1,30% |
7.2.2. Solvabiliteitsratio
Een organisatie is solvabel als zij in staat is om al haar schulden of betalingsverplichtingen te voldoen. Feitelijk is dat zo als het eigen vermogen minimaal gelijk is aan het vreemd vermogen, dan komt de ratio op 50%.
2. Solvabiliteitsratio | Rekening 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Eigen vermogen | 472.699 | 489.031 | 430.946 | 433.779 | 429.838 | 459.014 |
B | Balanstotaal | 835.133 | 763.444 | 659.918 | 645.900 | 648.293 | 651.856 |
Solvabiliteit | 56,60% | 64,06% | 65,30% | 67,16% | 66,30% | 70,42% |
7.2.3. Kengetal grondexploitatie
Omdat de provincie Utrecht, behoudens Hart van de Heuvelrug, in beperkte mate actief grondbeleid voert, is een normering van dit kengetal, op dit moment, niet aan de orde.
3. Kengetal grondexploitatie | Rekening | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Niet in exploitatie opgenomen bouwgronden | - | - | - | - | - | - |
B | Bouwgronden in exploitatie | 44.990 | 59.389 | 59.781 | 57.806 | 48.285 | 41.567 |
C | Totale baten | 642.183 | 435.576 | 398.576 | 409.846 | 379.881 | 375.245 |
Grondexploitatie (A+B)/C x 100% | 7,01% | 13,63% | 15,00% | 14,10% | 12,71% | 11,08% |
7.2.4. Structurele exploitatieruimte
De ratio structurele exploitatieruimte geeft aan welke structurele ruimte de provincie heeft om de eigen lasten te dragen. Structurele baten en lasten zijn de baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Bij incidentele baten en lasten gaat het om eenmalige baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Indien de structurele lasten worden gedekt door structurele baten is er sprake van materieel begrotingsevenwicht. Een begroting waarvan de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten biedt uiteraard meer flexibiliteit dan een begroting waarbij structurele baten en lasten in evenwicht zijn. De provincie Utrecht streeft voor dit kengetal veiligheidshalve een ratio na van ten minste 5%.
4. Structurele exploitatieruimte | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Totaal structurele lasten | 187.862 | 209.102 | 211.233 | 301.512 | 293.594 | |
B | Totaal structurele baten | 304.077 | 240.496 | 250.478 | 346.476 | 353.255 | |
C | Totale structurele toevoegingen aan reserves | 1.691 | 2.579 | 2.579 | 2.779 | 2.779 | |
D | Totaal structurele onttrekkingen aan reserves | -6.611 | - | - | - | - | |
E | Totale baten | 435.576 | 398.576 | 409.846 | 379.881 | 375.245 | |
Ratio ((B-A) + (D-C)) / (E) x 100% | 24,77% | 7,23% | 8,95% | 11,10% | 15,16% |
7.2.5. Belastingcapaciteit opcenten MRB
Deze ratio geeft aan hoe de belastingdruk in de provincie zich verhoudt ten opzichte van het landelijke gemiddelde. Een provincie heeft de mogelijkheid de opcenten te verhogen tot het maximum zoals dat door het Rijk wordt bepaald. Dit kengetal zegt niets over de beschikbaarheid van de structurele weerstandscapaciteit. De provincie Utrecht wil zich met het opcententarief positief onderscheiden ten opzichte van andere provincies. Voor de ratio belastingcapaciteit streven we 90% na, zodat de lasten van de Utrechtse autobezitter lager uitkomen dan gemiddeld in Nederland
5. Belastingcapaciteit: opcenten MRB | Rekening | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Aantal opcenten MRB | 72,6 | 72,6 | 72,6 | 72,6 | 72,6 | 72,6 |
B | Landelijk gemiddelde aantal | 80,0 | 80,5 | 80,5 | 80,5 | 80,5 | 80,5 |
Ratio (A/B) x 100% | 90,75% | 90,24% | 90,24% | 90,24% | 90,24% | 90,24% |